Pengikut

Cara-cara menginstall Operating System(Windows)

Langkah-langkah installasi OS

LANGKAH 1 
Hubungkan monitor, papan kekunci, tetikus dan peranti-peranti lain pada PC. Jangan lupa sambungkan kabel power ke port power dibelakang PC. Sesudah itu, tekan buton power pada PC dan monitor untuk menghidupkan komputer rakitan Anda. PC akan segera melakukan proses booting.

LANGKAH 2
Segera menekan buton [Delete] pada papan kekunci untuk masuk ke menu BIOS/CMOS Setup.

LANGKAH 3
Anda akan masuk BIOS. Pada  bahagian ini,  motherboard yang digunakan akan menggunakan Award BIOS. Jadi langkah-langkah berikut ini disusun berdasarkan Award BIOS. Pengaturan untuk jenis BIOS lainnya lebih kurang sama sahaja. Hal pertama yang Anda harus lakukan adalah menetapkan waktu yang akan digunakan oleh sistem komputer. Tetapkanlah melalui menu [Main][System Time]. Untuk mengubahnya, gunakanlah buton [+], [-] dan buton[Tab] pada papan kekunci Anda

LANGKAH 4
Seterusnya dengan cara yang sama, tetapkanlah tarikh pada sistem komputer Anda melalui menu[System Date].

LANGKAH 5
Setelah menetapkan waktu dan tarikh dalam sistem, Anda juga dapat memasang password BIOS supaya orang lain tidak dapat mengubah BIOS yang telah  Anda buat. Caranya,pilih menu [Supervisor Password], lalu tekan tombol [+] pada papan kekunci. Selanjutnya, masukkan password Anda pada bahagian Enter Password, lalu klik [Enter]. Masukkan kembali password Anda pada bahagian Confirm Password, kemudian kembali klik [Enter]. Sekarang status Supervisor Password pasti menjadi Enabled.

LANGKAH 6
Bila PC Anda digunakan secara beramai-ramai, Anda juga boleh menetapkan user password untuk setiap pengguna. Manfaatkan saja menu [User Password]. Cara menetapkannya sama sahaja seperti pengaturan pada supervisor password.

LANGKAH 7
Sekarang bukalah menu [Advanced] dengan menekan buton [‡] (arah panah ke kanan) pada  papan kekunci  Anda, lalu pilih [I/O Device Configuration] kemudian [Enter].

LANGKAH 8
Di sini Anda dapat mengatur penggunaan fitur on-board pada motherboard Anda. Misalnya, bila Anda menggunakan kartu suara dan modem yang bukan on-board , ubahlah [Onboard AC97Audio Controller] dan [Onboard AC97 Modem Controller] menjadi [Disabled] dengan menekan buton [+] pada papan kekunci Anda. Selanjutnya klik [Esc] untuk kembali ke menu [Advanced].

 LANGKAH 9
Sekarang pilih bahagian [PCI Configuration] lalu tekan [Enter]. Kemudian agar slot USB Anda berfungsi, tetapkan bahagian [USB Function] menjadi [Enabled]. Jika belum, Anda boleh mengubahnya dengan menekan buton [+]. Jika sudah, kembali ke menu [Advanced] dengan menekan buton [Esc].

LANGKAH 10
Selepas itu, Anda dapat mengubah mana-mana penggunaan listrik dari komputer melalui menu[Power] dengan menekan buton [‡]. Namun untuk memudahkannya, tidak perlu mengubah apa-apa dalam pengaturan ini.

LANGKAH 11
Selanjutnya buka menu [Boot]. Untuk memudahkan penginstallan sistem operasi yang akan dilakukan ini, ubahlah pola boot dari PC. Set CD ROM sebagai boot device pertama, kemudian hard disk  sebagai boot device  kedua dan  floopy boot device ketiga, dengan menggunakan tombol [+] atau [-].  Fungsinya, supaya setiap kali booting , komputer akan  mencari sistem operasi di CD-ROM terlebih  dulu,  kemudian  baru mencari hard disk , dan floopy 

LANGKAH 12
Masukkan CD instalasi Windows XP ke CD-ROM drive . Setelah itu, pilih menu [Exit] [Exit SavingChanges] untuk keluar dari BIOS dan menyimpan pengaturan yang telah Anda telah annda lakukan. Selepas itu komputer akan restart . Dan sekiranya tadi Anda  mengaktifkan user password , maka akan muncul kotak password.  Anda perlu mengisi  password  tersebut agar komputer dapat melakukan  proses booting 

Sila rujuk rajah-rajah di bawah =)

































































Penulis : Team CAO 2012 ~ Sebuah blog yang menyediakan berbagai macam informasi

Artikel Cara-cara menginstall Operating System(Windows) ini dipublish oleh Team CAO 2012 pada hari Isnin, 30 April 2012. Semoga artikel ini dapat bermanfaat.Terimakasih atas kunjungan Anda silahkan tinggalkan komentar.sudah ada 0 komentar: di postingan Cara-cara menginstall Operating System(Windows)
 

0 ulasan:

Catat Ulasan